idanito

آیدانیتو فضای هوشمند مشاوره و آموزش

idanito

آیدانیتو فضای هوشمند مشاوره و آموزش

پیوندهای روزانه
پیوندها

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اهمیت انتخاب رشته تجربی  زمانی مشخص می شود که رتبه ای کسب نکرده ایم تا بتوانیم با اولین انتخاب در دانشگاه و رشته ی موردنظرمان قبول شویم. البته  انتخاب رشته که به خودی خود کار سختی نیست. این انتخاب رشته اصولی است که نیاز به تخصص در این زمینه دارید.

بیایید با این سؤال آغاز کنیم که اصلاً:

1- چه کسانی می توانند انتخاب رشته کنند؟

  آیا همه ی کسانی که در کنکور شرکت کرده اند، می توانند انتخاب رشته ریاضی نمایند؟ در واقع خیر! تنها کسانی مجاز به انتخاب رشته هستند که در کارنامه  اولیه منتشر شده توسط سازمان سنجش، مجاز به انتخاب رشته شده باشند.

2- چه زمانی می توانیم انتخاب رشته نماییم؟ زمانبندی اعلام نتایج چگونه است؟

معمولاً سازمان سنجش در نیمه ی دوم مردادماه اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص را اعلام می نماید و به فاصله ی چند روز ، داوطلبان می توانند از طریق سایت سازمان سنجش به صورت اینترنتی ، انتخاب رشته نمایند.

نتایج نهایی آزمون در هفته ی آخر شهریورماه اعلام می شودکارنامه نهایی آزمون سراسری در هفته ی اول مهرماه بر روی سایت سازمان سنجش استقرار می یابد.

3- به چه نکاتی در انتخاب رشته بایستی دقت کنیم؟

ضریب دروس:

اگر می خواهید در رشته ای خاص قبول شوید، بایستی دروسی که در آن رشته ضریب بالایی دارند را بشناسید. مثلاً برای قبولی در رشته ی ادبیات بایستی به رتبه  در زیر گروهی توجه کنید که ادبیات در آن ضریب بالاتری دارد.

تقسیم بندی مکانی رشته ها:

برای انتخاب رشته انسانی  رشته ها را می توان در 4 گروه (کشوری، قطبی، ناحیه ای و استانی) طبقه بندی کرد. در انتخاب رشته زبان منظور از گروه کشوری این است که در این رشته ها، پذیرش فقط بر اساس نمره و رتبه کشوری صورت می گیرد. در رشته های قطبی، انتخاب رشته هنر  از رشته های چند ناحیه  مجاور  محل سکونت شانس قبولی را افزایش می دهد. در رشته های ناحیه ای، انتخاب رشته از رشته های چند استان مجاور هم محل سکونت، احتمال قبولی را به میزان 70-60 درصد افزایش می دهد. در انتخاب رشته از استان محل تحصیل (رشته ی استانی، شانس قبولی بسیار زیاد است.

رتبه در زیر گروه کشوری:

در انتخاب رشته های کشوری، رتبه کشوری و در انتخاب سایر رشته ها، رتبه در زیر گروه اهمیت دارد.

4- دسته بندی بومی کشور چگونه است؟

ناحیه ی بومی وجود دارد که عبارتند از:

ناحیه 1البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی

ناحیه 2آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل

ناحیه 3اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد

ناحیه 4سیستان و بلوچستان و کرمان

ناحیه 5بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

ناحیه 6کردستان، کرمانشاه و همدان

ناحیه 7ایلام، خوزستان و لرستان

ناحیه 8خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی

ناحیه 9گلستان، گیلان و مازندران

5- دسته بندی قطبی کشور، چگونه است؟

قطب 1البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی

قطب 2خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان

قطب 3آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان

قطب 4اصفهان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان و یزد

قطب 5بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

  • mahdi yari
  • ۰
  • ۰

همان طور که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان دوره ی ششم و نهم، مشتاق به ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در پایه هفتم و پایه دهم هستند. این اشتیاق از کیفیت تحصیل در این مدارس و نتایج چشمگیر آنان در کنکور نشأت می‌گیرد.

از این رو هر ساله داوطلبان بسیاری را به خود جذب می‌کنند. در دوره‌ی ششم به هفتم حدود 200.000 نفر شرکت می‌کنند که تنها 15.000 نفر از آنان پذیرش می‌شوند و در دوره‌ی نهم به دهم از میان 100.000 نفر شرکت کننده، حدود 9.000 نفر آنان به مدارس تیزهوشان راه می‌یابند. از این رو زمان اعلام نتایج تیزهوشان ، برای حدود 300.000 نفر پایان چشم انتظاری می‌باشد.

دقت کنید که بلافاصله پس از اعلام نتایج تیزهوشان  نسبت به ثبت نام نهایی اقدام کنید. زیرا در صورت تعلیل، این امکان وجود دارد که فرصت پذیرش شما به فرد دیگری داده شود.

زمان و نحوه ی اعلام نتایج آزمون مدارس تیزهوشان 97-98:

نتایج آزمون تیزهوشان معمولاً هر سال پس از برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و در تیرماه اعلام می‌شود. حدس می‌زنیم زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان 97-98  به روال هر سال، در نیمه‌ی تیرماه می‌باشد. در صورت قطعی شدن زمان اعلام نتایج استعدادهای درخشان 97، متعاقباً اعلام می‌کنیم.

ضمناً برای دریافت نتایج تیزهوشان  خود کافیست به سایت ثبت نام تیزهوشان به آدرس azmoon.medu.ir مراجعه کرده و برای ورود به پنل شخصی خود در سامانه، کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنید. پس از ورود به صفحه‌ی شخصی وضعیت پذیرش یا عدم پذیرش داوطلب شما مشخص می‌شود. البته دقت کنید در صورتی که داوطلب پذیرفته شده باشد، تنها نام مرکز پذیرفته شده درج می‌شود، اما برای داوطلبانی که پذیرفته نشده‌اند، اطلاعاتی از قبیل 1- وضعیت پاسخگویی به سؤالات در هر درس (درست، نادرست، نزده) 2- نمره ی آزمون استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی 3- نمره ی کل آزمون 4- نمرات کل آزمون آخرین داوطلب پذیرفته شده در اولویت‌های انتخابی دانش‌آموز ارائه می‌شود.

خالی از لطف نیست اگر بدانید امکان ثبت درخواست تجدید نظر وجود دارد. و از طریق همان سایت انجام می‌شود.

راهنمای مشاهده‌ی نتایج آزمون تیزهوشان:

برای مشاهده‌ی نتایج آزمون تیزهوشان کافیست طبق تصویرهای زیر و توضیحات ذکر شده عمل کنید.

1) ابتدا برای دیدن نتایج تیزهوشان به سایت azmoon.medu.ir مراجعه کنید. وارد سامانه ثبت‌نام آزمون می‌شوید. در کادر اشاره شده کد ملی و رمز عبور داوطلب را وارد کنید (رمز عبور هنگام ثبت نام توسط خودتان مشخص می‌شود)

 

2) پس از ورود به سایت وضعیت قبولی یا عدم قبولی شما مشخص می‌شود، پس از دریافت نتیجه می‌توانید در کادر مدیریت، کارنامه‌ی نهایی خود را دریافت کنید.

 

3) در صورتی که پذیرفته شده باشید، نام مدرسه‌ی شما نمایش داده می‌شود و کارنامه‌ی شما به شکل زیر است:

 

4) و در صورتی که مردود شده باشید، کارنامه‌ی شما شامل درصد دروس و نمرات آزمون شما می‌باشد. کارنامه‌ی زیر نمونه کارنامه‌ی عدم پذیرش و مردودی داوطلب می‌باشد. هم چنین در این زمینه کارنامه‌ی نمره ی کل آخرین داوطلب پذیرفته شده در اولویت های انتخابی داوطلب نیز نمایش داده می‌شود.

 

5) در صورتی که به نتایج آزمون تیزهوشان  خود اعتراض دارید، کافیست روی گزینه‌ی درخواست تجدید نظر کلیک کنید. پس از وارد نمودن متن درخواستی خود مبنی بر اعتراض  به نتیجه، رسید زیر به شما ارائه می‌شود. تا زمان قطعی شدن نتایج این رسید را نزد خود نگه دارید.

 

همچنین می‌توانید برای ثبت نام مدارس شاهد و دیدن نتایج نمونه دولتی به سایت idanito.com مراجعه نماید.

 

  • mahdi yari
  • ۰
  • ۰

خرید خدمت

خرید خدمت

خدمت سربازی که در اکثر کشورهای جهان امری ضروری است که مردان (و در برخی از کشورها زنان) با وارد شدن به سن خاص مجبور به شرکت در سربازی می شود. در کشور این سن قانونی برای رفتن به سربازی 18 سال و برای مردان می باشد. اما در برخی از شرایط افراد می توانند با کسب معافیت های مختلف از رفتن به خدمت سربای معاف خواهند شد.

از جمله معافیت هایی که داوطلبان می توانند دریافت کنند. پرداخت              جریمه خرید خدمت   سربازی است  .

  تمامی افراد شامل این معافیت نمی شود و برای اینکه بتوان از این طرح استفاده کرد، غیبت 8 سال تمام تا انتهای سال 97 می باشد. شرایطخرید خدمت به طور  مفصل در مقالات مربوطه درج شده در آیدانیتو توضیح داده شده است.

به مشمولین غایب که قصد استفاده از این نوع معافیت را دارند، توصیه می کنیم برای اطلاع از قیمت خرید سربازی 97 و شرایط و میزان جریمه خدمت برای خرید خدمت سربازی 97 در این مقاله با آیدانیتو همراه باشند. در این بخش به میزان هزینه جریمه غیب در سربازی، جریمه به ازای هر سال غیبت، میزان جریمه  در مقاطع تحصیلی مختلف، نحوه پرداخت جریمه و ... خواهیم پرداخت.

قیمت خرید خدمت سربازی

همان طرو که مطلع هستید افرادی که تا پایان سال 97، 8 سال غیبت تمام داشته باشند، می توانند با پرداخت جریمه و هزینه خرید سربازی، معافیت کسب نمایند. لازم به ذکر است میزان پرداخت جریمه در مقاطع تصحیلی مختلف جهت صدور کارت معافیت از خدمت وظیفه عمومی متفاوت است. در ادامه می توانید میزان جریمه در مقاطع مختلف تحصیلی را مشاهده نمایید.

مقطع تحصیلی

مبلغ جریمه (ریال)

زیر دیپلم

100.000.000

دیپلم

150.000.000

فوق دیپلم

200.000.000

کارشناسی

250.000.000

کارشناسی ارشد

300.000.000

دکترای غیر پزشکی

400.000.000

دکترای پزشکی

350.000.000

پزشکان متخصص و بالاتر

500.000.000

 

 همان طور که در جدول فوق مشاهده کردید، هر چه مدرک تحصیلی بالاتر باشد، میزان هزینه جریمه خرید سربازی وظیفه عمومی نیز افزایش پیدا می کند.  بنابراین افرادی که از مشمولین غیبت به حساب می آیند، می توانند با پرداخت 10 میلیون تا 50 میلیون تومان کارت معافیت خود را دریافت نمایند.

 

شرایط پرداخت هزینه های جریمه سربازی

با توجه به اعلام اداره ی اجتماعی و سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص طرح جریمه، مشمولان غایب، افراد می توانند به دو صورت نقدی و اقساطی هزینه جریمه را پرداخت نمایند.

داوطلبان در زمان ثبت درخواست معافیت، نحوه پرداخت مبلغ جریمه را مشخص می نمایند.

افراد می توانند به یکی از روش های زیر اقدام به پرداخت جریمه نمایند.

نقدی
قسطی
استفاده از تسهیلات اعطایی

    متقاضیان پرداخت قسطی ابتدا باید یک سوم جریمه را پرداخت نمایند و مابقی هزینه را به صورت اقساط تا پایان سال 97 پرداخت کنند.

    در صورتی که نیمی از هزینه جریمه پرداخت شود، فرد می تواند در صورت تمایل در یک مرحله خروج از کشور اجازه سفر زیارتی را از سازمان وظیفه عمومی بگیرد.

    متقضایان استفاده از تسهیلات اعطایی، می توانند با توجه به قوانین شرایط اعطای وام و شرایط بانک، وام بانکی دریافت نمایند.

    در این شیوه، وام بانکی به همراه یک سوم مبلغ اولیه (شرایط اقساطی پرداخت) از طریق بانک به صورت یکجا به خزانه واریز می شود و بعد از آن کارت معافیت وظیفه عمومی صادر و به فرد درخواست کننده ارسال می شود.

     

    شرایط اقساطی وام بانکی و .. تابع مقررات و تسهیلات بانکی برای خرید سربازی   می باشد. پس از واریز مبلغ از سوی بانک، که مانند پرداخت نقدی می باشد، بلافاصله کارت معافیت صادر خواهد شد.

    متقاضیان پرداخت نقدی با دریافت شناسه پرداخت از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی هزینه مشخص شده را پرداخت می نمایند و کارت معافیت صادر و برای افراد ارسال خواهد شد.

    تخفیف در هزینه جریمه

    در این بین به افرادی که دارای شرایط خاص می باشند، تخفیفاتی داده می شود. بر طبق این مصوبه افراد زیر شامل تخفیفاتی در میزان جریمه خدمت سربازی خواهند شد.

    مشمولان متأهل 5 درصد از مبلغ جریمه کسر می شود.
    مشمولان دارای فرزند، به ازای هر فرزند 5 درصد از مبلغ جریمه کسر می شود.
    مشمولان تحت پوشش کمیته امدام امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و فرزندان این افراد، 70% تخفیف در جریمه را شامل می شوند.

      افزایش جریمه

      همان طور که گفته شد به ازای هر سال غیبت مازاد به 8 سال، 10 درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه خواهد شد و مدت غیبت افراد بیش از شش ماه، یک سال به حساب می آید. بنابراین فردی که 8 سال و هفت ماه غیبت داشته باشد ، 9 سال محاسبه خواهد شد و 10 درصد به جریمه وی اضافه خواهد شد.

      پیشنهاد میکنیم پس از مطالعه میزان جریمه خرید خدمت 97  مقاله شرایط خرید خدمت   را نیز مطالعه کنید.

       

      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

       

      با پایان یافتن کنکور، گویا بار سنگینی از روی دوشمان برداشته می شود. اگرچه راه زیادی تا رسیدن به هدفی که داشتیم نمانده است، ولی همین راه کم    انتخاب رشته زبان    مثال بارز فلفل نبین چه ریزه، است! چرا که اگر از ابتدا به راهی که آماده ایم فکر کنیم، اهمیت   انتخاب رشته زبان   برایمان بیش از پیش مشخص می شود. مرحله     انتخاب رشته زبان    از مهم ترین مراحل تحصیلی است.

         انتخاب رشته کنکور زبان   ، از جمله کنکورهایی است که هم متقاضیان رشته زبان های خارجی و هم متقاضیان سایر گروه ها مجاز به شرکت در آن هستند. به همین خاطر معمولاً داوطلبان سایر گروه ها، به عنوان راهی مجزا از راه اصلی در آن قدم می گذارند و چه بسا پس از مشخص شدن نتایج اولیه، راهشان را به سمت این گروه تغییر می دهند.  انتخاب رشته کنکور زبان

      رشته های گزینش کشوری تنها در تعدادی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می شوند.

      اما برای   انتخاب رشته کنکور زبان    اصولی چه نکاتی را بایستی مدنظر قرار دهیم؟

      1- انواع رتبه بندی در کارنامه اولیه چیست؟

      رتبه در منطقه

      در   انتخاب رشته زبان   کل 3 منطقه توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعریف می شود که شما در هنگام ثبت نام، به یکی از این مناطق تعلق خواهد گرفت. پس در واقع  رتبه در منطقه، رتبه ای است که در یکی از این سه منطقه کسب نموده اید.

      اگر بخواهیم در این مورد مثالی بزنیم رتبه در منطقه اینگونه تعریف می شود: اگر در منطقه 3 رتبه 5915 کسب کرده باشید و تعداد کل افرادی که در منطقه 3 در آزمون شرکت کرده اند، 150.000 نفر باشد و 100.000 نفر به انتخاب رشته مجاز شده باشند، شما نفر 5915 از بین 100.000 نفر مجاز به انتخاب رشته در منطقه 3 هستید.

      انتخاب رشته زبان

      رتبه در سهمیه

      رتبه های خانواده های شاهد، ایثارگر و رزمنده، به تعداد شرکت کنندگان در سهمیه ی مختص خود، در کارنامه اولیه درج می شود. برای مثال اگر رتبه کسب شده شما در سهمیه ایثارگر 100 و رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته 1000 اعلام شده باشد، شما نفر 100 ام از 1000 نفر مجاز به   انتخاب رشته زبان   در سهمیه ایثارگری هستید.

      رتبه کشوری

      این رتبه وضعیت شما را درمیان تمامی داطلبان مجاز به   انتخاب رشته کنکور زبان    در گروه آزمایشی زبان در کل کشور نشان می دهد.

      رتبه در زیرگروه

      اگر کارنامه را به دقت مورد بررسی قرار دهید، متوجه خواهید شد که با توجه به ضرایب دروس امتحانی در هر گروه آزمایشی، چند زیرگروه تعریف می شود  و در واقع این ضرایب دروس امتحانی موجب تغییر در رتبه در زیرگروه می شوند.

      2- اهمیت سهمیه در انتخاب رشته

      سهمیه های مختلفی در کنکور سراسری تعریف می شوند که شامل سهمیه مناطق، رزمندگان، شاهد، جانبازان، ایثارگران، بهیاران، آموزگاران و ... است. در واقع یکی از سهمیه هایی که تأثیر زیادی در قبولی دارد، سهمیه مناطق است.

      در    انتخاب رشته کنکور زبان   ، رتبه در سهمیه از رتبه کشوری اهمیت بیشتری خواهد داشت.

      3-اهمیت ظرفیت پذیرش در رشته و دانشگاه

      توزیع ظرفیت در آزمون سراسری متأثر از سهمیه ها و گزینش بومی است (البته به غیر از رشته هایی که به صورت خاص از داوطلبان برخی استان ها یا شهرستان ها پذیرش می نمایند)

      انتخاب رشته کنکور زبان

      4- بومی گزینی

      حتماً مستحضر هستید که گزینش در رشته های تحصیلی مختلف به صورت قطبی، ناحیه ای، استانی و کشوری صورت می پذیرد. سازمان سنجش در برخی از رشته محل ها، به منظور رفع برخی از مشکلات، اقدام به بومی گزینی می نماید. در واقع علت اصلی این موضوع کاهش مهاجرت های درون کشوری و مشکلات ناشی از آن شامل اقامت، دوری از خانواده و ... است.

      گزینش کشوری: این رشته ها تنها در تعدادی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود.
      گزینش استانی: این رشته ها در اکثر استان ها گسترش داشته و به صورت بومی گزینش می شوند.
      گزینش ناحیه ای: این رشته ها در چند استان مجاور تحت عنوان یک ناحیه بومی گسترش دارند.
      گزینش قطبی: این رشته ها در چند ناحیه بومی مجاور گسترش دارند.

      نواحی بومی

      ردیف ناحیه 1 ناحیه 2 ناحیه 3 ناحیه 4 ناحیه 5 ناحیه 6 ناحیه 7 ناحیه 8 ناحیه 9
      1 البرز آذربایجان شرقی اصفهان سیستان و بلوچستان بوشهر کردستان ایلام خراسان رضوی گلستان
      2 تهران آذربایجان غربی چهارمحال و بختیاری کرمان فارس کرمانشاه خوزستان خراسان شمالی گیلان
      3 زنجان اردبیل یزد   کهگیلویه و بویر احمد همدان لرستان خراسان جنوبی مازندران
      4 سمنان       هرمزگان      
      5 قزوین                
      6 قم                
      7 مرکزی                

       

      نواحی قطبی

      ردیف قطب 1 قطب 2 قطب 3 قطب 4 قطب 5
      1 البرز خراسان جنوبی آذربایجان شرقی اصفهان بوشهر
      2 تهران خراسان رضوی آذربایجان غربی ایلام فارس
      3 زنجان خراسان شمالی اردبیل چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویر احمد
      4 سمنان سیستان و بلوچستان کردستان خوزستان هرمزگان
      5 قزوین کرمان کرمانشاه لرستان  
      6 قم   همدان یزد  
      7 گلستان        
      8 گیلان        
      9 مازندران        
      10 مرکزی        
      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

      انتخاب رشته کنکور هنر

      حالا که دیگر کنکور را پشت سر گذاشته ایم و در کمال آرامش روزهای پس از آن را سپری می کنیم، غول دیگری به نام   انتخاب رشته هنر   از فاصله ای نه چندان دور برایمان دست تکان می دهد .

      اگر پس از اعلام نتایج اولیه، آنچنان از نتایج راضی هستیم که با   انتخاب رشته هنر   در هر دانشگاهی که مورد علاقه مان است، قبول می شویم که دممان گرم! ولی اگر این گونه نیست بهتر است در مورد  انتخاب رشته هنر  اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

      قبل از اقدام به انتخاب رشته حتماً در مورد اهدافتان بیشتر تفکر کنید

      حالا که به مرحله    انتخاب رشته کنکور هنر    رسیده ایم ، انتخاب های ذهنی مان نسبت به زمان پیش از کنکور، محدود تر و البته جدی تر می شوند. اصلا بیایید با هم به سوالات زیر پاسخ دهیم :

      1- هدفتان چیست؟

      قبل از   انتخاب رشته کنکور هنر   و  هر چیزی هدفتان را مشخص کنید. باید بتوانید به سؤالاتی از قبیل سوالات زیر پاسخ بدهید:

      اصلاً چرا می خواهید درس بخوانید؟
      به چه رشته ای علاقه دارید؟
      موقعیت شغلی رشته مورد نظرتان چیست؟
      حاضرید یک سال دیگر برای بهتر شدن رتبه تان تلاش کنید؟
      اگر که حاضر نیستید، سایر رشته های مورد علاقه تان، چه رشته هایی هستند؟
      آیا می ارزد که در رشته ای که مورد علاقه تان نیست تحصیل کنید؟
      برایتان علاقه تان بیشتر اهمیت دارد یا موقعیت شغلی آینده تان؟
      شهریه دانشگاه برایتان اهمیت دارد؟

      در مورد   انتخاب رشته کنکور هنر   و  این سؤالات به خوبی فکر کنید و اگر سؤال دیگری به ذهنتان خطور کرد آن  را بر روی کاغذ یادداشت کنید. پاسخ دادن به این سؤالات موجب روشن تر شدن مسیر فکری تان می شود.

      2- مطمئنید که به درستی انتخاب می کنید؟

      همیشه به دوراهی ها و چندراهی ها بر می خوریم و همیشه یک راه را برای    انتخاب رشته هنر   می کنیم. ولی آیا آن راه بهترین راه ممکن بوده است؟

      چه کسی می تواند با اطمینان زیاد آینده ی واهی را بگوید که هنوز در آن قدم نگذاشته است؟
      از کجا می دانید که رشته ای که اعتقاد دارید خیلی خوب است و به آن علاقه دارید، همچنان در سال های آینده هم مورد علاقه تان باشد؟
      اصلاً از کجا معلوم است که فاصله ی تصورتان با واقعیت خیلی زیاد نباشد؟
      انتخاب رشته هنر

      3- یک دفترچه اطلاعات صحیح و کافی از رشته ها برای خودتان درست کرده اید؟

      به نظرتان علاقه مهم است یا موقعیت شغلی؟ آیا حاضر هستید زندگی تان را صرف    انتخاب رشته هنر     و شغلی نمایید که به آن علاقه ندارید ؟ یا اینکه در رشته ای تحصیل کنید که به آن علاقه دارید ولی موقعیت شغلی خوبی در آینده نخواهید داشت؟

      به نظر می رسد که بایستی همه ی جنبه ها را با هم درنظر بگیرید. برای    انتخاب رشته کنکور هنر    این کار یک دفترچه آماده کنید و در آن به ترتیب علاقه، لیست رشته های مورد نظرتان را یادداشت کنید. سپس سایر جنبه ها مانند موقعیت شغلی، نوع دانشگاه، استعد، توانایی و ... را نیز بررسی کرده و متناسب با هر کدام به آن ها امتیاز دهید. در نهایت رشته ها را به ترتیب امتیازی که به آن داده اید، انتخاب کنید.

      4- فکر می کنید نیاز به کمک ندارید؟

      اگر اینگونه فکر میکنید، بایستی بگوییم که شما بیشتر از سایرین به کمک نیاز دارید، چرا که شاید هنوز از اهمیت    انتخاب رشته کنکور هنر    آگاهی کامل ندارید و بهتر است حتماً در این مورد با کسانی که در این راه، پیراهن ها پاره نموده اند، مشورت نمایید!

      5- دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به دقت بررسی کرده اید!

      هر ساله، دفترچه راهنمای   انتخاب رشته کنکور هنر    توسط سازمان سنجش آموش کشور منتشر می شود که در آن به توضیحاتی در باب شرایط و ضوابط کلی پذیرش دانشجو، کارنامه نتایج علمی اولیه، گزینش دانشجو، انتخاب رشته، زیر گروه ها، ضرایب، ظرفیت و کد رشته های تحصیلی، شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و ... پرداخته می شود. یادتان باشد که بایستی به دقت آن را مطالعه نمایید.

      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

      گروه علوم انسانی نیز همانند گروه علوم تجربی که اکثر متقاضیان ورود به آن، خواهان دکتر شدن هستند، به دلیل رشته های حقوق، حسابداری و روانشناسی طرفداران خاص خود را دارد.

      اهمیت   انتخاب رشته انسانی   زمانی مشخص می شود که رتبه ای کسب نکرده ایم تا بتوانیم با اولین   انتخاب رشته انسانی   در دانشگاه و رشته ی موردنظرمان قبول شویم. البته   انتخاب رشته انسانی    که به خودی خود کار سختی نیست. این انتخاب رشته اصولی است که نیاز به تخصص در این زمینه دارید.

      بیایید با این سؤال آغاز کنیم که اصلاً:

      1- چه کسانی می توانند انتخاب رشته کنند؟

      آیا همه ی کسانی که در کنکور شرکت کرده اند، می توانند  انتخاب رشته کنکور انسانی   نمایند؟ در واقع خیر! تنها کسانی مجاز به انتخاب رشته هستند که در کارنامه اولیه منتشر شده توسط سازمان سنجش، مجاز به  انتخاب رشته کنکور انسانی  شده باشند.

      2- چه زمانی می توانیم انتخاب رشته نماییم؟ زمانبندی اعلام نتایج چگونه است؟

      معمولاً   انتخاب رشته کنکور انسانی   سازمان سنجش در نیمه ی دوم مردادماه اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته های تحصیلی دارای شرایط خاص را اعلام می نماید و به فاصله ی چند روز ، داوطلبان می توانند از طریق سایت سازمان سنجش به صورت اینترنتی ،   انتخاب رشته انسانی  نمایند.

      نتایج نهایی آزمون در هفته ی آخر شهریورماه اعلام می شود. کارنامه نهایی آزمون سراسری در هفته ی اول مهرماه بر روی سایت سازمان سنجش استقرار می یابد.

      3- به چه نکاتی در انتخاب رشته بایستی دقت کنیم؟

      ضریب دروس:

      اگر می خواهید در    انتخاب رشته انسانی    قبول شوید، بایستی دروسی که در آن رشته ضریب بالایی دارند را بشناسید. مثلاً برای قبولی د ر انتخاب رشته انسانی   بایستی به رتبه  در زیر گروهی توجه کنید که ادبیات در آن ضریب بالاتری دارد.

      تقسیم بندی مکانی رشته ها:

      رشته ها را می توان در 4 گروه (کشوری، قطبی، ناحیه ای و استانی) طبقه بندی کرد. منظور از گروه کشوری این است که در این رشته ها، پذیرش فقط بر اساس نمره و رتبه کشوری صورت می گیرد. در رشته های قطبی،   انتخاب رشته کنکور انسانی   از رشته های چند ناحیه مجاور محل سکونت شانس قبولی را افزایش می دهد. در رشته های ناحیه ای، انتخاب رشته از رشته های چند استان مجاور هم محل سکونت، احتمال قبولی را به میزان 70-60 درصد افزایش می دهد. در  انتخاب رشته کنکور انسانی  از استان محل تحصیل (رشته ی استانی) ، شانس قبولی بسیار زیاد است.

      رتبه در زیر گروه کشوری:

      در  انتخاب رشته کنکور انسانی  کشوری، رتبه کشوری و در انتخاب سایر رشته ها، رتبه در زیر گروه اهمیت دارد.

      بدانید و آگاه باشید که انتخاب رشته اصولی، نوعی تخصص است

      4- دسته بندی بومی کشور چگونه است؟

      9 ناحیه ی بومی وجود دارد که عبارتند از:

      ناحیه 1: البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم و مرکزی

      ناحیه 2: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل

      ناحیه 3: اصفهان، چهار محال و بختیاری و یزد

      ناحیه 4: سیستان و بلوچستان و کرمان

      ناحیه 5: بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

      ناحیه 6: کردستان، کرمانشاه و همدان

      ناحیه 7: ایلام، خوزستان و لرستان

      ناحیه 8: خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی

      ناحیه 9: گلستان، گیلان و مازندران

      5- دسته بندی قطبی کشور، چگونه است؟

      قطب 1: البرز، تهران، زنجان، سمنان، قزوین، قم، گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی

      قطب 2: خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و کرمان

      قطب 3: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان

      قطب 4: اصفهان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان و یزد

      قطب 5: بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان

      6- نحوه ی گزینش رشته های تحصیلی دوره های مختلف چگونه است؟

      ردیف نوع دانشگاه نحوه گزینش
      1 روزانه استانی، ناحیه ای ، قطبی و کشوری
      2 شبانه بومی استانی
      3 غیر دولتی و غیر انتفاعی بومی ناحیه ای
      4 نیمه حضوری بومی استانی
      5 مجازی کشوری
      6 پردیس خودگردان، مازاد و مشترک کشوری
      7 پیام نور 70% بومی شهرستان – 30% بومی شهرستان های تحت پوشش

       

      7- سنجش کشوری در رشته های علوم انسانی

      در رشته علوم انسانی رشته های زیر به صورت کشوری مورد سنجش قرار می گیرند:

      رشته زیر گروه رشته زیرگروه
      روانشناسی 5 مدیریت بازاریابی 3
      مدیریت و بازرگانی دریایی 3 آموزش تربیت بدنی 5
      مدیریت امور بانکی 3 راهنمایی و مشاوره 5
      مدیریت بیمه 3 رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی 5
      مدیریت بیمه اکو 3 روابط عمومی 3
      مدیریت جهانگردی 3 روزنامه نگاری 2
      مدیریت هتلداری 3 زبان و ادبیات کردی 1
      مدیریت مالی 3 علوم ارتباطات اجتماعی 2
      فلسفه 1 علوم انتظامی 4
      ادبیات داستانی 1 علوم تربیتی 5
      ادیان و مذاهب 1 علوم قضایی 1
      باستان شناسی 4 مددکاری اجتماعی 5
      تاریخ اسلام 4 مطالعات ارتباطی و فن آوری ارتباطات 3
      علوم ورزشی 5 مطالعات خانواده 5
      تربیت مربی عقیدتی سیاسی 1 معارف اسلامی 1
      فقه و حقوق مذاهب اسلامی - فقه و حقوق حنفی 1 کاردانی باستان شناسی 4
      فقه و حقوق مذاهب اسلامی - فقه و حقوق شافعی 1 مدیریت فرهنگی هنری 3
      فلسفه و عرفان اسلامی 1 الهیات و معارف اسلامی - ادیان و عرفان 1
      فلسفه و حکمت اسلامی 1 فقه و حقوق مذاهب اسلامی - فقه و حقوق امامی 1
      مدیریت کسب و کارهای کوچک 3 زبان شناسی 4
      جغرافیا و برنامه ریزی شهری 4 فقه و حقوق اسلامی 1
      علوم قرآنی - تفسیر قرآن مجید 1 معارف قرآن مجید 1
      علوم قرآنی - تربیت معلم قرآن مجید 1 آب و هواشناسی 4
      علوم قرآن و حدیث 1 سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی 4
      علوم حدیث 1 جغرافیای سیاسی 4
      علوم قرآنی، فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن مجید 1 علوم و معارف قرآن 1
      الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث 1 معارف قرآن کریم 1
      الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و کلام اسلامی 1 شیعه شناسی 1
      الهیات و معارف اسلامی - فلسفه و حکمت اسلامی 1 مربیگری ورزشی 5
      الهیات و معارف اسلامی - تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی 1 اقتصاد اسلامی 3
      الهیات و معارف اسلامی - فقه شافعی 1 کاردانی حقوق قضایی علوم ثبتی 1
      معارف اسلامی و علوم تربیتی 1 ضد تروریسم 2
      مترجمی زبان عربی 1 ژئومورفولوژی 4
      ایران شناسی 1 فقه و حقوق شافعی 1
      امنیت نرم 2 امنیت بین الملل 2
      مدیریت 3 امنیت اقتصادی 3
      فناوری اطلاعات و ارتباطات 3 امنیت اطلاعات 2
      علوم فنی امنیت 2 حفاظت اطلاعات 2
      پژوهشگری امنیت 2    

       

      8- سنجش قطبی در رشته های علوم انسانی

      در رشته ی علوم انسانی رشته های زیر به صورت قطبی مورد سنجش قرار می گیرند:

      ردیف نام رشته زیر گروه
      1 مدیریت دولتی 3
      2 مدیریت صنعتی 3
      3 تاریخ 4
      4 علوم اقتصادی 3
      5 علوم سیاسی 4
      6 علم اطلاعات و دانش شناسی 5
      7 الهیات و معارف اسلامی فقه و مبانی حقوق اسلامی 1
      8 الهیات و معارف اسلامی فقه وحقوق اسلامی 1
      9 جغرافیا و برنامه ریزی روستایی 4

       

      9- سنجش ناحیه ای در رشته های علوم انسانی

      در رشته های علوم انسانی رشته های زیر به صورت ناحیه ای مورد سنجش قرار می گیرند:

      ردیف رشته زیر گروه
      1 حقوق 1
      2 حسابداری 3
      3 مدیریت بازرگانی 3
      4 علوم اجتماعی 2
      5 زبان و ادبیات عربی 1
      6 زبان و ادبیات فارسی 1
      7 کارتوگرافی 4
      8 آموزش زبان و ادبیات فارسی 1

       

      10- سنجش استانی در رشته های علوم انسانی

      در رشته علوم انسانی رشته های زیر به صورت استانی مورد سنجش قرار می گیرند:

      رشته زیر گروه رشته زیر گروه
      دبیری الهیات و معارف اسلامی 1 دبیری جغرافیا 4
      دبیری تاریخ 4 دبیری زبان و ادبیات عربی 1
      کاردانی خدمات مسافرتی و جهانگردی 3 دبیری علوم اجتماعی 2
      کاردانی امور بانکی 3 کاردانی امور بیمه 3
      کاردانی امور دولتی 1 کاردانی امور مالی و مالیاتی 3
      کاردانی علوم ورزشی 5 کاردانی تربیت معلم قرآن مجید 1
      کاردانی حسابداری 3 کاردانی علمی کاربردی اشتغال 3
      کاردانی علمی کاربردی اقتصاد کار و بهره وری 3 کاردانی علمی کاربردی روابط کار 3
      کاردانی مدیریت صنعتی کاربردی 3 کاردانی مدیریت بازرگانی 3
      کاردانی امور تربیتی 1 کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی 5
      کاردانی مدیریت صنعت جهانگردی 3    

       

      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

      ثبت نام مدارس شاهد

      در اینجا می خواهیم   ثبت نام مدارس شاهد   را مورد بررسی قرار دهیم.  ثبت نام مدارس شاهد  چند مرحله دارد. در ابتدا شما باید به پیش ثبت نام بپردازید. سؤالی که برای بسیاری از داوطلبان ثبت نام در مدارس شاهد مطرح می شود، چگونگی پیش ثبت نام مدارس شاهد است.

      به منظور پیش ثبت نام مدارس شاهد، پس از اعلام زمان ثبت نام، با ورود به سایت  و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به صفحه ی کاربردی خود ورود خواهید کرد.  در این صفحه مدارک و اطلاعاتی از شما خواسته می شود و شما باییستی اطلاعات درخواستی را تکمیل کنید.

      ثبت نام برای دوره های اول ابتدایی، پایه هفتم و پایه دهم در زمان های جداگانه صورت می گیرد. ثبت نام پایه اول ابتدایی از 1 تا 15 خردادماه، زمان ثبت نام پایه هفتم از 1 تا 14 تیرماه و در نهایت ثبت نام پایه دهم از 10 تا 24 تیر صورت می گیرد.

      پیش ثبت نام برای دانش آموزان شاهد و غیر شاهد از طریق سایتی که در بالا ذکر شد، صورت می گیرد. بایستی دقت کنید که پیش ثبت نام به معنی ثبت نام قطعی نیست، بلکه یکی از مراحل ثبت نام مدارس شاهد است.

      پذیرش دانش آموزان شاهد شامل فرزندان شهدا، آزادگان و جانبازان بالای 50% در صورت ارائه کامل مدارک قطعی است و اما برای دانش آموزان غیر شاهد، پذیرش در صورت کسب امتیاز کافی و داشتن شرایط علمی مناسب است. پذیرش دانش آموزان ایثارگر نسبت به سایر دانش آموزان در اولویت قرار دارد.

      پیش ثبت نام در مدارس شاهد به هیچ وجه به معنی ثبت نام قطعی نیست 

      شرایط عمومی ثبت نام در مدارس شاهد

      برای ثبت نام دانش آموزان غیر شاهد داشتن شرایط عمومی و علمی مناسب اهمیت بالایی دارد و اینجا برخی از شرایط عمومی را نام می بریم:

      1- صلاحیت اخلاقی و رفتاری

      2- رعایت شئونات و پوشش اسلامی مناسب

      3- پایبندی خانواده به ارزش های اسلامی

      4- سکونت در محدوده تعیین شده

      مدارک لازم جهت ثبت نام

      چند روز بعد از ثبت نام اولیه اعلام نتایج اولیه صورت می گیرد. زمان اعلام نتایج اولیه به شرح زیر است:

      • اول ابتدایی: 17 تا 19 خرداد
      • پایه هفتم: 16 تیر
      • پایه دهم: 25 تیر

      بعد از اعلام نتایج اولیه، اولیاء دانش آموزان به همراه مدارک لازم جهت احراز شرایط هویتی و بررسی مدارک باید به مدارس مراجعه کنند. زمان مراجعه و تحویل مدارک نیز برای 3 دوره متفاوت است.

      پایه تاریخ مراجعه

      اول ابتدایی

      پایه هفتم

      پایه دهم

      17 تا 26 خرداد

      17 تا 27 تیر

      22 تا 29 تیر

       

      مدارک مورد نیاز

      • شناسنامه دانش آموز به همراه کپی
      • کارت ملی دانش آموز به همراه کپی
      • 12 قطع عکس 4x3
      • پرونده تحصیلی دانش آموز
      • مدارک محل سکونت
      • مدارک برای کسب امتیاز لازم

      امتیازبندی داوطلبان

      برای  ثبت نام مدارس شاهد   دانش آموزان غیر شاهد باید امتیاز لازم را کسب کنند تا در مدارس شاهد پذیرفته شوند.مدارس شاهد برای امتیازدهی دارای قوانین و شرایطی هستند که در زیر ذکر می کنیم:

      وضعیت دانش آموز میزان امتیاز
      فرزند جانباز 25 تا 49% 3000
      فرزند جانباز تا 25% 2000
      خواهر و برادر شهید و جانباز بالای 70% هر مورد 500
      نوه شهید و جانباز بالای 70% 500-1000
      فرزند جهادگر و رزمنده بسیجی هر ماه 30 امتیاز
      فرزند رزمنده جبهه مقاومت هر ماه 30 امتیاز
      فرزند رزمنده نظامی یا وظیفه طبق قوانینی خاص 1،2، 5 امتیاز برای هر ماه
      نوه آزاده هر مورد 100
      نوه جانباز 50 تا 60% هر مورد 100

      نوه جانباز تا 49% - نتیجه شهید

      خواهرزاده یا برادرزاده شهید

      هر مورد 50
      فرزند همسر شهید 50

       

      پس از تأیید مدارک اعلام نتایج و ثبت نام قطعی صورت می گیرد.

      زمان اعلام نتایج نهایی نیز برای پایه های مختلف متفاوت است.

      پایه تأیید مدارک اعلام نتیجه نهایی
      اول ابتدایی 29 خرداد تا 5 تیر سوم تیر
      هفتم 27 تیر تا 4 مرداد 5 مرداد
      دهم 29 تیر تا 5 مرداد 7 مرداد

       

      در این اینجا به نحوه و چگونگی ثبت نام مدارس شاهد پرداختیم. شما همچنین میتوانید مقاله معرفی مدارس تیزهوشان استان تهران 97 را نیز مطالعه کنید.

      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

      اعلام نتایج نمونه دولتی تهران 97

      مدارس نمونه دولتی با توجه به کیفیت آموزشی بهتر و شرایط رفاهی و آموزشی بالاتر، نسبت به مدارس دولتی و همچنین شهریه پایین تر مدارس نمونه دولتی از مدارس غیر انتفاعی این مدارس از گزینه های مهم برای دانش آموزان می باشد. توجه بیشتر به   نتایج نمونه دولتی   استعدادهای دانش آموزان و شکوفایی استعدادهای آنان، وجود کادر مجرب و حرفه ای در مدارس نمونه دولتی از دلایل دیگر دانش آموزان برای ورود به مدارس نمونه دولتی می باشد.

      مدارس نمونه دولتی از مدارس خاص محسوب می شود و دانش آموزان برای ورود به مدارس نمونه دولتی با آزمون ورودی رو به رو می شوند و در صورت قبولی می توانند ثبت نام مدارسن مونه دولتی را آغاز کنند.

      در این مقاله با موضوع اعلام   نتایج نمونه دولتی   تهران 97، در خدمت دانش آموزانی که در آزمون نمونه دولتی شرکت داشته اند، هستیم.

      شرایط ثبت نام در مدارس نمونه دولتی چیست؟

       

      برای دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون پایه ششم ابتدایی را دارند، داشتن نمرات خیلی خوب یا حداکثر وجود یک نمره خوب و مابقی خیلی خوب در نیمسال اول تحصیلی از شرایط ثبت نام دانش آموزان می باشد. و داشتن نمرات خیلی خوب یا حداکثر وجود یک نمره خوب و مابقی خیلی خوب شرط شرکت در آزمون در نیمسال دوم است.

      نمرات نیمه اول و نیمه دوم دانش آموزان در هنگام ثبت نام و شرکت در آزمون مورد بررسی قرار می گیرد

      شرط ورود به مدارس نمونه دولتی درپایه نهم معدل بالای 17 در نوبت اول و نوبت دوم می باشد.

      زمان اعلام نتایج نمونه دولتی تهران 97

      همان طور که اطلاع دارید آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان به صورت ادغام شده می باشد و   نتایج نمونه دولتی   همزمان اعلام می شود. 2 تا 3 هفته بعد از برگزاری آزمون اینترنتی Azmoon.tehranedu.ir می توانند نتایج آزمون را مشاهده کنند.

      طبق روال هر ساله، انتظار می رود زمان اعلام نتایج در دهه آخر تیرماه باشد.

      سایت اعلام نتایج آزمون نمونه دولتی

      همان طور که مطلع هستید، آزمون نمونه دولتی به صورت هماهنگ استانی برگزار می شود.

      بنابراین   نتایج نمونه دولتی تهران   به تفکیک هر استان اعلام می شود. بنابراین دانش آموزان برای مشاهده  نتایج نمونه دولتی تهران 97 به سایتazmoon.tehranedu.ir مراجعه کنند.

      شهریه مدارس نمونه دولتی تهران 97

      سؤالات زیادی پیرامون   نتایج نمونه دولتی تهران    شهریه مدارس نمونه دولتی برای والدین و دانش آموزان به وجود می آید که در این مقاله راجع به آن صحبت خواهیم کرد. البته شهریه مدارس در سال 97 مشخص نمی باشد. رقم های گفته شده با توجه به آمار ارائه شده از شهریه مدارس استان تهران در حال گذشته می باشد.

      نکته قابل توجه در مدارس نمونه دولتی این است که شهریه مناسبی نسبت به سایر مدارس دارد ، شهریه مدارس نمونه دولتی در پایه های مختلف و مناطق و ناحیه های مختلف متفاوت می باشد. حدود شهریه مدارس نمونه دولتی تهران از 2 میلیون تومان در مقاطع ابتدایی تا 6 میلیون تومان در مقاطع دبیرستان می باشد البته ممکن است در مناطق مختلف شهریه های متفاوتی را مشاهده کنیم با توجه به ساعات مشخص شده در کلاس فوق برنامه و خدمات آموزشی و رفاهی که برای دانش آموزان نظر گرفته شده است و همچنین ساعات برگذاری دروس ارائه شده ممکن است شهریه ها متفاوت باشد .

       آیدانیتو صرفاً به دانش آموزان علاقه مند خدمات مشاوره درسی و برنامه ریزی تحصیلی ارائه می دهد.

       

      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

      انتخاب رشته ارشد آزاد 97

      بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد که برای متقاضیان آزاد و سراسری به صورت یکجا برگزار می شود در دهه دوم خرداد،  انتخاب رشته ارشد آزاد  97 انجام می شود. کنکور ارشد سراسری و آزاد در هم ادغام شده است و برای مشاهده اعلام نتایج لازم است متقاضیان سراسری و آزاد در سایت سازمان سنجش با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی، کارنامه خود را مشاهده کنند. بر طبق کارنامه و نتایج به دست آمده داوطلب که شامل نمرات اکتسابی، وضعیت مجاز و نمره کل و رتبه داوطلب در سهمیه و بدون سهمیه است، می بایست  انتخاب رشته ارشد آزاد  را انجام دهند. در ادامه به شرایط و نحوه انتخاب رشته ارشد آزاد 97 می پردازیم.

      تغییرات در انتخاب رشته ارشد آزاد 97 

      از آنجایی که کنکور سراسری و آزاد برای دومین سال متوالی با هم ادغام شده و در قالب یک کنکور در اسفندماه برگزار شد ، سازمان سنجش مجری برگزار کننده آزمون کارشناسی ارشد ، تاریخ دقیق اعلام نتایج آزمون ارشد را نهم خردادماه اعلام کرد . در ادامه سازمان سنجش روز پنج شنبه دهم خرداد ماه را برای انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته، در نظر گرفت ولی با توجه به اینکه راه انتخاب رشته دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری جدا است به نظر می رسد که اطلاع از کلیه ظوابط و شرایط  انتخاب رشته ارشد آزاد  ضروری به نظر می رسد.

      پس از رویت کارنامه اولیه ، حتی اگر رتبه و تراز خوبی را کسب نموده باشید ، تنها نیمی از راه را پیموده اید . به یاد داشته باشید که تنها یک انتخاب رشته حرفه ای شما را به مقصد خواهد رساند

      زمان انتخاب رشته ارشد آزاد 97 

      از آنجایی که آزمون کارشناسی ارشد سراسری با آزاد در یک روز برگزار شد ، نتایج اولیه که در آن مجاز شدن داوطلب به منظور انتخاب رشته درج می شود نیز توسط سازمان سنجش در نهم خردادماه منتشر می شود . در کارنامه اولیه منتشر شده توسط سازمان سنجش مشخص می شود که داوطلب مورد نظر در دانشگاه های آزاد ،سراسری ( پیام نور ، غیر انتفاعی و ...)  و یا هر دو مجاز به  انتخاب رشته آزاد ارشد   است .  شایان ذکر است که در صورت عدم مجاز شدن در هیچ یک از گروه ها ، داوطلب حق انتخاب رشته نخواهد داشت. پس آنچه در کارنامه اولیه منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور مهم به نظر می رسد ، شرط مجاز شدن است.

      بر طبق تجربیات سال گذشته ، انتخاب رشته دانشگاه آزاد حدوداً یک هفته پس از آغاز انتخاب رشته سازمان سنجش خواهد بود. پس با این حساب از آنجایی که سازمان سنجش اعلام نموده است که دفترچه راهنمای انتخاب رشته ارشد سراسری را در تاریخ دهم خرداد ماه منتشر می کند ، به نظر می رسد که دانشگاه آزاد دفترچه انتخاب رشته خود را در تاریخ هفده خرداد ماه در سایت سنجش و آموزش دانشگاه آزاد (Azmoon.org) قرار دهد.

      در نهایت داوطلبان بایستی پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته ارشد آزاد 97 ،  به سایت آزمون دانشگاه آزاد مراجعه نموده و نسبت به انتخاب 100 الویت اول با توجه به کد ضریب ها ، اقدام به انتخاب رشته نمایند. لازم است داوطلبان در مهلت تعیین شده برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد ، مراحل انتخاب رشته را طی کنند و  چرا که برای تمدید مهلت آن نمی توان نظر قطعی داد .

      شرایط انتخاب رشته ارشد آزاد 97

      برای  انتخاب رشته  آزاد ارشد   لازم است که داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده باشند و با توجه به اعلام نتایج اولیه و کارنامه، موفق به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد شده باشند.

      در واقع شرایط انتخاب رشته ارشد آزاد 97 این است که متقاضی با توجه به کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته ارشد آزاد شده باشد و این ضابطه برای متقاضیان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد لازم است.

      نحوه انتخاب رشته ارشد آزاد 97

       انتخاب رشته آزاد ارشد   به صورت اینترنتی است و داوطلبان علاقه مند به پذیرش در دانشگاه آزاد بعد از رویت کارنامه اولیه در سایت سازمان سنجش، لازم است به سایت azmoon.org مراجعه نمایند و بعد از وارد کردن اطلاعات ثبت نام و کد دسترسی وارد صفحه انتخاب رشته شوند. کد دسترسی در کارنامه اولیه به صورت قرمز رنگ درج می شود.

      برای   انتخاب رشته ارشد ازاد   لازم است قسمت های مختلف یک کارنامه را آنالیز نماییم تا بر طبق آن متقاضیان بهتر بتوانند انتخاب رشته نمایند.

      در اولین مرحله به منظور انتخاب رشته خرید کارت اعتباری انتخاب رشته ضروری است . بدین منظور پس از مراجعه به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد و ورد به بخش انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد در قسمت سمت راست بر روی خرید کارت اعتباری انتخاب رشته کلیک نموده و کارت اعتباری را با استفاده از کارت های عضو شتاب خریداری نمایید.

      پس از خرید کارت اعتباری ، با مراجعه به بخش انتخاب رشته می توانید انتخاب رشته نمایید . در این مرحله با وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز و شناسه انتخاب رشته می توانید 100 کد رشته محل را انتخاب کنید.

       

      پس از ورود به سامانه انتخاب رشته ، فیلد اول شماره داوطلبی ، فیلد دوم اعلام علاقه مندی پیام نور و غیر انتفاعی و فیلد سوم وضعیت انتخاب رشته متقاضی است که در صورتی موفق به کسب رتبه و تراز لازم شده باشد، در هر یک از دانشگاه های سراسری و آزاد می تواند انتخاب رشته نماید.

      فیلد چهارم کارنامه ، معدل تأثیرگذار داوطلب و فیلد پنجم کد و نام رشته امتحانی متقاضی است.

      فیلد ششم را نمرات اکتسابی داوطلب در هر یک از دروس اختصاصی و عمومی پر می نماید.

      فیلد هفتم وضعیت متقاضی در هر کد ضریب در رشته امتحانی اول است که شامل کد ضریب ها که همان زیر مجموعه های رشته آزمونی است. مثلاً مجموعه تاریخ دارای کد ضریب های تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران اسلامی و دیگر گرایش های آن است.

      نمره کل که همان تراز کسب شده داوطلب در هر یک از کد ضرایب امتحانی است.

      رتبه متقاضی در سهمیه که به تأثیر و در نتیجه تغییر سهمیه ها در رتبه وی توجه دارد.

      رتبه متقاضی بدون سهمیه که همان رتبه خالص داوطلب است.

      آخرین رتبه مجاز در سهمیه دوره های روزانه که به آخرین فرد قبولی با داشتن رتبه درج شده در کارنامه توجه دارد. نتیجه در دوره روزانه که وضعیت مجاز شدن یا نشدن متقاضی را بیان می کند. رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد به رتبه لازم برای انتخابی غیر از دانشگاه های روزانه توجه دارد و ستون آخر به آخرین رتبه مجاز در سهمیه ، دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد و نتایج مربوط به مجاز شدن یا نشدن وی می پردازد.

      با توجه به وضعیت های مجاز در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد در کارنامه و نیز آخرین رتبه های مجاز می بایست متقاضیان انتخاب رشته ارشد آزاد با خرید کارت انتخاب رشته در سایت azmoon.org با وارد کردن کد دسترسی، 100 انتخاب خود را به ترتیب اولویت بندی در فرم اینترنتی انتخاب رشته وارد نمایند.

      هنگام وارد نمودن اولویت ها، دو کد لازم است در فرم  انتخاب رشته ارشد ازاد  درج شود که یکی کد ضریب رشته مجاز شده و دیگری کد دانشگاه مجاز شده است. انتخاب ها می بایست با توجه به علاقه و در نظر گرفتن تمامی قوانین انتخاب رشته مثل ظرفیت های پذیرش،  وضعیت مجاز شده داوطلب و آخرین رتبه های قبولی و نیز توجه به ترازهای قبولی بدبینانه، خوشبینانه و واقع گرایانه باشد.

      در این برآورد، متقاضی لازم است بر طبق کارنامه و ترازهای قبولی داوطلبان سالهای قبل، محدوده منطقی، ترازی که برای رشته و دانشگاه مورد نظر او لازم است را به صورت احتمالی مشخص نماید. که از این مقدار کمتر خوشبینانه و از این مقدار بیشتر بدبینانه خواهد بود.

      سهمیه ها نیز در ظرفیت های ورودی مؤثر هستند و اگر دانشگاهی دارای ظرفیت محدود است، معمولاً سهمیه ها در صف اول جذب شدن قرار دارند.

      با توجه به تمامی این نکات انتخاب رشته ارشد آزاد 97 را انجام دهید و اگر رتبه و تراز شما در سطح قابل قبولی باشد، قطعاً پذیرفته خواهید شد.

      بدون کنکور ارشد آزاد 97

      داوطلبانی که در کنکور ارشد آزاد 97، مجاز به انتخاب رشته نشده اند، هنوز یک فرصت دیگر برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دارند و آن بدون کنکور ارشد آزاد است.

      بر این اساس متقاضیان بدون اینکه نگران کنکور و نتایج آن باشند، می توانند بدون کنکور در دانشگاه مورد نظر خود انتخاب رشته نمایند و ادامه تحصیل دهند. بدون کنکور فرصت دوم داوطلبان دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه آزاد است.

      در نهایت پس از بررسی دقیق انتخاب رشته آزاد 97 ، پیشنهاد ما این است که سری هم به مقاله دفترچه انتخاب رشته ارشد 97 بزنید.

       

      • mahdi yari
      • ۰
      • ۰

      انتخاب رشته ارشد آزاد 97

      بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد که برای متقاضیان آزاد و سراسری به صورت یکجا برگزار می شود در دهه دوم خرداد،  انتخاب رشته ارشد آزاد 97  انجام می شود. کنکور ارشد سراسری و آزاد در هم ادغام شده است و برای مشاهده اعلام نتایج لازم است متقاضیان سراسری و آزاد در سایت سازمان سنجش با وارد کردن اطلاعات ثبت نامی، کارنامه خود را مشاهده کنند. بر طبق کارنامه و نتایج به دست آمده داوطلب که شامل نمرات اکتسابی، وضعیت مجاز و نمره کل و رتبه داوطلب در سهمیه و بدون سهمیه است، می بایست انتخاب رشته ارشد آزاد 97 را انجام دهند. در ادامه به شرایط و نحوه  انتخاب رشته ارشد آزاد 97  می پردازیم.

      زمان انتخاب رشته ارشد آزاد 97 

      بر طبق  دفترچه انتخاب رشته ارشد  ، زمان انتخاب رشته دهه دوم خرداد ماه خواهد بود. بنابراین مطابق با این تاریخ ، لازم است داوطلبان به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و بعد از مشاهده کارنامه کتبی و وضعیت خود بر اساس مجاز شدن یا نشدن به سایت آزمون دانشگاه آزاد مراجعه کنند و نسبت به انتخاب 100 الویت اول با توجه به کد ضریب ها ، آنها را وارد فرم اینترنتی انتخاب رشته نمایند. لازم است داوطلبان در مهلت تعیین شده برای  انتخاب رشته ارشد آزاد  ، مراحل انتخاب رشته را طی کنند و  چرا که برای تمدید مهلت آن نمی توان نظر قطعی داد .

      شرایط انتخاب رشته ارشد آزاد 97:

      برای انتخاب رشته ارشد آزاد 97 لازم است که داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده باشند و با توجه به اعلام نتایج اولیه و کارنامه، موفق به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد شده باشند.

      در واقع شرایط انتخاب رشته ارشد آزاد 97 این است که متقاضی با توجه به کارنامه اولیه مجاز به  انتخاب رشته ارشد آزاد  شده باشد و این ضابطه برای متقاضیان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد لازم است.

      نحوه انتخاب رشته ارشد آزاد 97:

      انتخاب رشته ارشد آزاد 97 به صورت اینترنتی است و داوطلبان علاقه مند به پذیرش در دانشگاه آزاد بعد از رویت کارنامه اولیه در سایت سازمان سنجش، لازم است به سایت azmoon.org مراجعه نمایند و بعد از وارد کردن اطلاعات ثبت نام و کد دسترسی وارد صفحه انتخاب رشته شوند. کد دسترسی در کارنامه اولیه به صورت قرمز رنگ درج می شود.

      برای انتخاب رشته ارشد آزاد لازم است قسمت های مختلف یک کارنامه را آنالیز نماییم تا بر طبق آن متقاضیان بهتر بتوانند انتخاب رشته نمایند.

      در کارنامه اولیه فیلد اول شماره داوطلبی فیلد دوم اعلام علاقه مندی پیام نور و غیر انتفاعی.

      فیلد سوم وضعیت انتخاب رشته متقاضی است که در صورتی موفق به کسب رتبه و تراز لازم شده باشد، در هر یک از دانشگاه های سراسری و آزاد می تواند انتخاب رشته نماید.

      فیلد چهارم معدل تأثیرگذار متقاضی است. فیلد پنجم کد و نام رشته امتحانی متقاضی است.

      فیلد ششم نمرات اکتسابی داوطلب در هر یک از دروس اختصاصی و عمومی می باشد.

      فیلد هفتم وضعیت متقاضی در هر کد ضریب در رشته امتحانی اول اوست که شامل کد ضریب ها که همان زیر مجموعه های رشته آزمونی است. مثلاً مجموعه تاریخ دارای کد ضریب های تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران اسلامی و دیگر گرایش های آن است.

      نمره کل که همان تراز کسب شده داوطلب در هر یک از کد ضرایب امتحانی است.

      رتبه متقاضی در سهمیه که به تأثیر و در نتیجه تغییر سهمیه ها در رتبه وی توجه دارد.

      رتبه متقاضی بدون سهمیه که همان رتبه خالص داوطلب است.

      آخرین رتبه مجاز در سهمیه دوره های روزانه که به آخرین فرد قبولی با داشتن رتبه درج شده در کارنامه توجه دارد. نتیجه در دوره روزانه که وضعیت مجاز شدن یا نشدن متقاضی را بیان می کند. رتبه داوطلب در سهمیه در دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد به رتبه لازم برای انتخابی غیر از دانشگاه های روزانه توجه دارد و ستون آخر به آخرین رتبه مجاز در سهمیه ، دوره های غیر روزانه و دانشگاه آزاد و نتایج مربوط به مجاز شدن یا نشدن وی می پردازد.

      با توجه به وضعیت های مجاز در هر یک از دوره های روزانه، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و آزاد در کارنامه و نیز آخرین رتبه های مجاز می بایست متقاضیان  انتخاب رشته ارشد آزاد  با خرید کارت انتخاب رشته در سایت azmoon.org با وارد کردن کد دسترسی، 100 انتخاب خود را به ترتیب اولویت بندی در فرم اینترنتی انتخاب رشته وارد نمایند.

      هنگام وارد نمودن اولویت ها، دو کد لازم است در فرم  دفترچه انتخاب رشته ارشد  درج شود که یکی کد ضریب رشته مجاز شده و دیگری کد دانشگاه مجاز شده است. انتخاب ها می بایست با توجه به علاقه و در نظر گرفتن تمامی قوانین انتخاب رشته مثل ظرفیت های پذیرش،  وضعیت مجاز شده داوطلب و آخرین رتبه های قبولی و نیز توجه به ترازهای قبولی بدبینانه، خوشبینانه و واقع گرایانه باشد.

      در این برآورد، متقاضی لازم است بر طبق کارنامه  دفترچه انتخاب رشته ارشد   و ترازهای قبولی داوطلبان سالهای قبل، محدوده منطقی، ترازی که برای رشته و دانشگاه مورد نظر او لازم است را به صورت احتمالی مشخص نماید. که از این مقدار کمتر خوشبینانه و از این مقدار بیشتر بدبینانه خواهد بود.

      سهمیه ها نیز در ظرفیت های ورودی مؤثر هستند و اگر دانشگاهی دارای ظرفیت محدود است، معمولاً سهمیه ها در صف اول جذب شدن قرار دارند.

      با توجه به تمامی این نکات انتخاب رشته ارشد آزاد 97 را انجام دهید و اگر رتبه و تراز شما در سطح قابل قبولی باشد، قطعاً پذیرفته خواهید شد.

      بدون کنکور ارشد آزاد 97:

      داوطلبانی که در کنکور ارشد آزاد 97، مجاز به انتخاب رشته نشده اند، هنوز یک فرصت دیگر برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد دارند و آن بدون کنکور ارشد آزاد است.

      بر این اساس متقاضیان بدون اینکه نگران کنکور و نتایج آن باشند، می توانند بدون کنکور در دانشگاه مورد نظر خود انتخاب رشته نمایند و ادامه تحصیل دهند. بدون کنکور فرصت دوم داوطلبان دانشگاه آزاد برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه آزاد است.

       

      • mahdi yari